Zápis ze schůzky koordinační sekce
v rámci udržitelnosti projektu
CZ.1.07/1.3.07/04.0005 Výuka k rozvoji tvořivosti učitelek mateřských škol
Nabídka tvoření a činností s drumbeny pro děti v mš
Název sekce……………………………………………………………………………….
Datum schůzky: 20.9.2016
Místo konání: OP albrechtická 414, Most
Od – do: 13.30 do 14.30 hodin
Tento projekt vznikl a byl realizován na základě dotace EU, ČR, učitelky MŠ realizují interní vzdělávání v dané sekci v rámci nepřímých úvazků pedagogické práce.
Přítomny: viz prezenční listina
Program schůzky sekcí: 1. Přivítání kolegyň z Chomutova, zapsání do prezenční listiny
- Předvedení pomůcek a textů
- Praktická činnost – vyzkoušení si všech aktivit
- Závěr – předání informací a kontaktu na výrobce drumbenů
Program – nabídka tvoření s drumbeny
Použití drumbenů při pohybových činnostech
- Slalom mezi drumbeny
a/ družstva – běh jednotlivců,na konci zahrát dohodnutý rytm. úryvek (st. děti, ml.d. jen oběhnou) při návratu běh nebo opět slalom
b/ po obvodu všichni – proudové cvičení s dalšími cvičebními prvky, rychlost určuje učitelka hrou na drumben, bubínek, dřívka…
c/ drumbeny používejte i na házení míčků dovnitř – rozlišením velikosti drum.(jsou různě široké a vysoké), vzdálenosti
hra: „Hoď druhému více“ = 2 družstva proti sobě se snaží v určitém čase (dohodnout s dětmi)naházet co nejvíce lehkých balónků do jejich pole. Drumbeny jsou uprostřed jako dělící čára. Balónky jsou ve dvou barvách – pro každé družstvo 1. V časovém limitu děti balónky přehazují do pole soupeře. Míčky mohou vybírat i z drumbenů, aby jich měli co nejméně a vyhrály. Po ukončení času společně spočítáme počet balónků v polích družstev = nejméně = vítěz
- Číselná řada, postřeh, vyhýbání, rychlá reakce, uvědomění si sebe v prostoru
Hry: Na hastrmana – Hastrmane, tatrmane,dej nám kůži na buben, budeme ti bubnovati,až vylezeš z vody ven!
- Rytmizace slabik – slov i při logopedických chvilkách
- Rozeznávání rytmu v písních – 2/4 – pochod, chůze, těžká doba, ¾ – valčík, mazurka – Měla babka, Metla liška,
- zpočátku jen 1-4 děti a pak zkoušet skupinky – drumbeny s dřívky nebo ozvučnými bloky
- Zapamatování si rytmických celků a síly úhozu – karty s kapkami (velké, malé). Velké = úhoz dlaní do středu, malé = úhoz prsty na kraj
- Použití drumbenu v pohádce – Hrubín – O Smolíčkovi (veršovaná) – kapky deště,
- vhodné v době peklíčka – čertění
- Indiánské léto = píseň a rytmické bubnování = stejný úryvek všichni + indiánské tance pro dobrý lov, hodně úrody…se zvuky které vydávají děti
- Poskytnutí dětem se SVP – nechat jejich energii „vybít“ do drumbenu = zklidní se
- Zprvu nejprve velmi silné údery. Je-li to možné, jít se skupinkou „muzikantů“ do jiného prostoru
- Počítejte i ve třídě s větším hlukem, pokud začnou děti drumbeny využívat, ale postupně si je vybírají k doprovodu samy ke zpěvu.Pokud je nebudete používat Vy, nebudou je používat ani vaše děti.
- Drumbeny používejte i jako sedáky do koutků – čtenářský, při výměnách = čekání dětí na jízdu autem s přesýpacími hodinami na dobu změny. Děti samy hlídají čas
- Zcela určitě najdete a napadnou vás další varianty, hry a legrácky
- nezapomeňte děti upozornit na opatrnost, hru fair play, pravidla!
Zapsala : Miroslava Valková, v.s.hv – dítě a ten druhý