Motto: Učitelky MŠ by měly znát prostředí, v kterém žijí, životní prostředí. KH jsou regionální dominantou příslušných měst ÚK. Pedagog MŠ potřebuje teoretickou – odbornou pomoc, (výklad), metodickou základnu, z které bude čerpat, aby dokázal zprostředkovávat obecné znalosti kvalitně, aby uměl aplikoval obecné informace kompetentně v práci s dětmi v MŠ, o přírodě v nejširším i užším slova smyslu. Přírodu musí také bezprostředně poznat. DV přispěje k tvorbě kvalitních projektů se zaměřením na EVVO, přírodu.
Anotace:
Využití praktických i teoretických zkušeností z přírody Krušných hor, z naučné stezky, metodického, přírodního materiálu, (Herbáře, paletky) při práci s dětmi v MŠ. Využívat přírody k přirozené tvořivosti dětí, pozorování, hrám a činnostem. Vnímat přírodu všemi smysly. Naučit se využívat i čtyři roční období v lese, přírodě KH jako součást ŠVP. Využít poznatků zejména při vycházkách. Roční ob.Krušných hor začlenit do projektového vyučování v MŠ, (Využití ve všech oblastech RVP).
Získané poznatky, které budou vycházet z obecných poznatků o přírodě (viz část projektu Tabulky poznávání) učitelkám umožní kvalitní zpracování školních vzdělávacích plánů, zkvalitní, rozšíří a obohatí poznávání dětí v oblasti ekologické výchovy o bližší poznání místa, kde žijí. Prožitkové učení je zárukou přirozeného vytváření pozitivního vztahu k přírodě, vnímání, že člověk je její součástí a je povinen ji chránit.
Vzdělávací cíle:
Globální cíl : DVPP Zvýšení povědomí a znalostí učitelek MŠ se zaměřením na EVVO, ,,přírodu“ Krušných hor.
- Cílem je vytvořit teoretickou i praktickou základnu znalostí, dovedností z které budou moci učitelky MŠ tvořivě těžit ve VVP. Vytvořit odbornou, metodickou oporu – obecných poznatků o přírodě která nás bezprostředně obklopuje a vyžaduje naši ochranu..Možnosti ,formy ochrany přírody a spolupráce…
- Seznámit se s naučnou stezkou Nová Ves v Horách –
Mníšek. Využití dle příslušného ročního období. ( Odborný výklad
s praktickým pozorováním. )
- Materiální základna – rozšíření .(Sběr přírodnin, kamenů, sběr pro tvorbu herbářů).
- Praktická realizace konkrétních činností a her na naučné stezce, předcházet budou hry na poznávání přírody všemi smysly.
Tvořivě uplatňovat poznatky z přírody v tvořivé práci s dětmi, prakticky
Seznámit s tvořivými, možnými způsoby, jak EVVO zapracovat do
projektového vyučování v MŠ. Praktická realizace projektu Mravenec.
- Tvorba projektů EVVO, zaměřená i na využití herbářů, poznatků o přírodě KH, generování co nejvíce nápadů na dané téma, burza nápadů.
(Tvořivě uplatňovat podněty, komplexně v jednotlivých oblastech RVP,
přesouvat těžiště VVP v největší možné míře ,,ven“. Klást důraz na
návaznost, propojenost a možnost uplatňovat poznatky z přímého
pozorování).
- Poskytnutí prostoru pro výměnu zkušeností, příkladů dobré praxe, poznatků z plánování.
Forma vzdělávání :
Presenční, dvoudenní seminář. Tvořivá dílna (EVVO), s praktickými ukázkami tématického celku ,,Týden skřítků“. Skupinová technika Brainstorming. Odborné seznámení s přírodou KH, výklad s videoprojekcí. Poznávání na naučné stezce, (terénní výuka), práce ve skupinách, praktická dílna v terénu – projekt Mravenec. Využita skupinová technika Brainstorming i v rámci workshopu, vlastní tvoření projektů se stejnou tématikou, EVVO, s návazností na 5 vzdělávacích oblastí RVP PV. Diskuse.
Obsah vzdělávání:
Kontakt s přírodou Krušných hor učitelek MŠ v teorii i praxi, EVVO tvořivě v MŠ
1.den. 4h 15
Učebna :
- Krušné hory – teoretická základna, všestranné seznámení s Krušnými Horami.
Je třeba podotknout, že učitelky MŠ shlédnou před tímto vzděláváním: Rozhlednu v Krušných Horách na Růžovém vrchu, Mikulášskou štolu, Novodomské rašeliniště, Flájskou oboru a poslední hračkárnu v Krušných horách, v Nové vsi v Horách. Muzeum v Nové Vsi v Horách. (Počítáno v projektu). Praktické zážitky je třeba podložit teoretickými poznatky.
Odborný výklad :
Odborný výklad bude doplněn videoprojekcí, obrazovým materiálem i zvuky. CD
dostanou učitelky jako doplňkový metodický materiál. Důraz bude kladen na zachycení
fauny i flóry Krušných hor. Současně budou uč.místa vyhledávat na turistické mapě.
a.)Charakteristika Krušných hor
b.)Geologie
c.)Vodní toky . Řeky, jezera a přehrady v Krušných horách
d.)Rostlinstvo
e.)Zvířena – seznámení – vzhled, charakteristika, ..hlasy zvířat.
f.)Historie – 2 významné etapy.
g.)Ohrožení lesa v Krušných Horách
e.) Krušnohorská rašeliniště mají mezinárodní význam.
f.) UNESCO – Krušné hory
g.)Zemské stezky a brány Krušnohoří
h.) Krušné hory (Erzgebirge) Sasko. Mimo jiné- poslední hračkárna v Nové vsi
v Horách.
Ch.) Naučná stezka Flájská hornatina
- Rozhledny – zejména v lokalitě Nová Ves – Hora Svaté Kateřiny, Mníšek.
j.) Flájská obora. Význam pro Krušné hory.
2.) Formy a možnosti spolupráce s ekology, ekologickými sdruženími, centry,
s Mysliveckým sdružením. ( Návštěva akcí pro děti, praktické besedy v MŠ , materiály
i ČMMJ.)
3.) Formy ochrany lesa a zvířat dětmi v MŠ. ( I péče). Důležité je zdůrazňovat chování k lesu, zvířatům. Odpady nepatří do lesa, třídění odpadů, neznečišťujeme vodní toky mytím aut.., nekřičíme v lese, neničíme přírodu – mraveniště…,šetříme les – recyklace ..
Sbíráme starý papír – noviny ( Výroba ručního papíru), sbíráme kaštany, žaludy..chléb a rohlíky nevyhazujeme, ale sušíme – krmení zvířat v krmelci. Výměna příkladů dobré praxe.
4.)Praktické ukázky s výkladem : vše si vyzkouší prakticky, ukázky shozů, rostlin – herbáře, herbář – stromů-listů, práce s buzolou a tur.mapou, život stromu – ukázka jak počítáme léta, druhy dřev, (stromů), ( Turistické a cyklistické značky). Práce s mikroskopem a lupou.( Náměty co pozorovat a jakým způsobem.) – Motto: S malými věcmi se napomáhá velkým. ,,Horatius“.
Seznámení s využitím některé literatury v tvořivé praxi v MŠ.
Dále :Ukázka různých encyklopedií. Možnost využití obr.materiálu i v práci s dětmi v MŠ . Velká myslivecká encyklopedie – ing. Vladimír Hanzal CSc. Myslivost – Pemzy Paul, Catta Hansen..Ottova encyklopedie myslivosti, autor Jaroslav Červený a kol. Diskuse .
5.)Poskytnutí prostoru pro výměnu zkušeností, příkladů dobré praxe, poznatků i z plánování .
Konkrétní příklady – témat.celek – Týden skřítků lesa.
Fáze projektu, kolektivní práce – rozbor tém.celku, společné stanovení cílů a výstupů s propojením 5 vzděl.oblastí RVP PV.
Praktická dílna: …………………………………………………………..
Vlastní návrhy tématických bloků s komponentou EVVO.
Ekosystém nebo Putování za stříbrem a kameny, aneb poklady země. ( Důležité zdůraznit, proč je země – půda významná, nesmíme znečišťovat..)
Kolektivní práce na tvorbě 1 společného tem.celku.
Vlastní návrhy projektů.
Návaznost a propojenost do všech oblastí RVP
- Uplatnění poznatků z přímého pozorování, teorie.
- Výstup: vlastní metodický materiál, včetně návodu na zhotovení pomůcek, zakončeno diskusí nad tvorbou.
2.den.
Naučná stezka Flájská hornatina.Workshop.
5h,25 min.
Trasa zvolená Hora Svaté Kateřiny – Míšek. 2 hodiny.
Prakticky seznámit s naučnou stezkou Flájská hornatina, přírodou. Hora Svaté
Kateřiny – Nová Ves v Horách –Mníšek , učitelky MŠ.
Časová dotace : 2 hodiny
( Možnost využití pro výlety MŠ.)
Využití stezky dle příslušného ročního období. ( Odborný výklad s praktickým pozorováním. Popis tabulí. )Práce s dalekohledem, lupou, buzolou .Orientace dle turistické mapy. Ukázka rostlin, květin, stromů, rozeznávání zvuků ptáků a zvířat, stop a trusu zvířat, jak pozorovat, jak se chovat.
Výběr konkrétních úkolů dle tabulek(viz příloha), co budeme
pozorovat . Pozorování květin, stromů, ptáků, hmyzu.Společné
vytváření nápadů pro pozorování v přírodě. Jak by mohla vypadat
tabulka pozorování.( Jaké další cíle pozorování stanovíme.) Vytvoření
sádrového odlitku ,,stopy“.
Materiální základna – rozšíření .(Sběr přírodnin,
kůry,klacíků,kamínků,větviček, sběr pro tvorbu Herbářů –rostliny, listy).
( Cestou na Mníšek)
Časová dotace : 2h 35 min
3.). Praktická realizace konkrétních činností a her na naučné stezce,
předcházet budou hry na poznávání přírody všemi smysly. (Cesta zpět – Mníšek –
Hora Svaté Kateřiny).
Formy práce s dětmi.
Poznávání přírody všemi smysly. Vyzkouší si pedagogové v 4
skupinách po 5.
Lesní domino. 10min
Objevujeme lesní hudbu. 10 min.
Čichová pátrací hra. 5 min
Sestavujeme obrazy 20 min uprostřed
10 min. přestávka
Frotáž listu či kůry. 15 min
Hmatový pytlík. 5-10 min
Chuť – ochutnávka jedlých plodů,
listů. 5 min.
Další nápady: Mohou se vymýšlet i povídky o lese, či v lese dramatizovat
pohádku.
Tvořivě uplatňovat poznatky z přírody v tvořivé práci s dětmi,
prakticky seznámit s tvořivými, možnými způsoby, jak EVVO zapracovat do
projektového vyučování v MŠ.
Projekt Mravenec si učitelky v praxi – na stezce vyzkouší. Opět práce ve skupinách.
Přenos příkladů dobré praxe:
Motivací může být kniha O.Sekory Ferda mravenec. Využijeme i názorné prostředky, obrázky, fotografie, encyklopedie..Můžeme si vyrobit i loutku Ferdy, která nás vždy zavede za různými dobrodružstvími, výpravami do lesa. Další motivace mohou uč. Navrhnout.
Prvotní poznatky o mravencích zprostředkujeme názorně – v přírodě.
Zdůrazníme, jak jsou mravenci užiteční i chránění.
Hledáme mraveniště.
Zazpíváme mravencům.
Pozorujeme mraveniště – popisujeme s dětmi.
Pozorujeme mravence lupou.
Děláme pokusy : Učitelka má vedoucí úlohu. Pokus č.1 – 4. (Příloha). Získáváme poznatky o mravencích.
Říkanka : Polámal se mraveneček – s pohybovou improvizací.
Sestavíme mravence z přírodních materiálů. (Viz sestavujeme obrazy).
Zkusíme také v přírodě postavit mraveniště. (Využití přírodnin)
PH Na mravence, PH Pavouk – to je predátor mravenců. Jak zvolá vedoucí hry pavouk, mravenci se na povel musí schovat do mraveniště. (Za strom).
Běh s překonáváním překážek – ve dvojicích. (Mraveneček jde na výpravu).
Štafeta dvou družstev – po 10, spolupráce při stavbě mraveniště. 100 – 150 metrů.
Hledáme pavučiny – pavouky . ( Podle atlasu pojmenujeme).
Pavučinu vytvoříme mezi stromy nataháme různě výrazné provázky, níže u země – podlézáme, můžeme i zvolit 1 dítě-uč.pavoukem, musíme podlézt tak rychle, aby pavouk nechytil mravenečka.
Veškeré pomůcky uklidíme – chráníme les.
Doporučení:
Projekt se může tvůrčím způsobem přenést i do MŠ .
Malba mravenců, vytrhávání papíru – vylepování mravence, kresba voskovkou – přemalování barvou, tvoření z modelíny – vrstvení koulí, dolepování válečků, tvorba mravenců ze slaného těsta, tvorba mravenišť s využitím kostek, molitanových a jiných stavebnic.
a.) S mravenci můžeme i počítat – využití víček z plastu 5 barev. Třídění mravenců – Ferda měl šátek červený a někteří mají modrý, žlutý – dle barev plastových víček.
b).Vysypeme geometrické tvary -2 hromady – 2 mraveniště, mravenci se snaží dělat pořádek. Třídění dle tvarů – barev. Sestavení jednodruhových mravenišť.
- c) Děti si vyrobí velký šátek ze čtvrtky – Ferdův, dle pokynů pokládají kruhy z geom.tvarů – 1-10( dle věku)…..
S Ferdou si můžeme zopakovat poznatky o lidském těle – části těla.
Můžeme cvičit jako Ferda – překonávat překážky. Pěkné bylo cvičení s papírovými tyčemi ( 50cm) – Tak děti tak je velké stéblo trávy pro Ferdu. Položíme tyče na zem a překračujeme, přeskakujeme. Dáme na tyč míček – vzpřímená chůze s tyčí po laně – Ferda si v mraveništi svítí, foukáme na míček na tyči – sfoukneme svíčku. Postavíme tyče s míčky na zem. ( opatrnost, obratnost). Děti chodí v páru mezi tyčemi ( mraveništěm). Složíme mraveniště z trubek. ..
Vyjádření pocitů – miminko mravenčí – zabalení 3 dětí ostatními do deky, ostatní mravenci je chodí hladit. PH miminka leží uprostřed kruhu z lana , mravenci jsou mimo kruh na povel – pavouk ( 1 dítě), rychle musí mravenci do kruhu k miminkům, koho se pavouk dotkne, stává se také pavoukem. Vyprávění pocitů – výměna rolí.
Námět poskytuje nepřeberné množství pracovních listů.
Výpravy za dobrodružstvím nás mohou přivést k jiným zvířatům, květinám, hmyzu…
4.) Workshop : 35 minut Učebna
Tvorba námětů projektů EVVO zaměřená na využití herbářů, přírodnin poznatků o přírodě KH, generování co nejvíce nápadů na dané téma, burza nápadů.
(Tvořivě uplatňovat podněty, komplexně v jednotlivých oblastech RVP, přesouvat těžiště VVP v největší možné míře ,,ven“. Klást důraz na návaznost, propojenost a možnost uplatňovat poznatky z přímého pozorování).
Diskuse.
Evaluace : Dotazníkovým šetřením.