Praktický příklad z praxe učitelky MŠ na libovolné téma
Jméno: Markéta Kargerová
Zaměstnavatel: MŠ Chomutov, Šafaříkova 4335, příspěvková organizace
Základní charakteristika aktivity:
Vytvoření elementárního povědomí o širším přírodním a kulturním prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách.
Název integrovaného bloku ze ŠVP:
Já a probouzející se příroda – Veselá zahrádka
Název tematického celku, dle ŠVP:
Stromy kolem nás – Bezpečný svět
Doporučené období k realizaci: duben
Zařazení: Den Země – projektová výuka
Věková skupina, struktura třídy: 3-5 let, heterogenní
Počet dětí: 28
Předpokládaná délka aktivity: 1 týden
Vzdělávací cíl v úrovni obecné:
– rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání – naučit děti poznat a pojmenovat některé stromy a seznámit se s jejich hlavními znaky
– osvojení hodnot – pochopit, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
– získání osobnostních postojů – vytváření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí
Vzdělávací cíl v úrovni oblastní:
– biologický – vnímat prostřednictvím všech smyslů
– psychologický – být citlivé ve vztahu k přírodě
– interpersonální – spolupracovat, dodržovat pravidla
– sociálně-kulturní – naučit děti žít v přírodě, pečovat o ni
– environmentální – znát názvy některých stromů, zvířat v lese
Dílčí výstupy v úrovni oblastní:
dítě a jeho tělo: překážková dráha ,,Cesta lesem“
cvičení s PET lahvemi naplněnými vodou
vyrábění z odpadových materiálů
dítě a jeho psychika: malování plakátů – jak se nám to líbí x takhle tedy ne
dítě a ten druhý: skupinové hry – smyslové hry v lese (důvěra)
dítě a společnost: význam stromů a rostlin pro člověka – pohybové vyjádření „Strom”
dítě a svět: hra „Co do lesa nepatří”- sběr a třídění odpadů
Klíčové kompetence:
– kompetence k učení: – práce s encyklopedií – vědomě se soustředí na činnost, záměrně si pamatuje
– kompetence k řešení problémů: pracovní listy – upřesňuje si početní představy, vnímá matematické souvislosti – počet, velký x malý, první x poslední
– kompetence komunikativní: rozhovor nad obrázky – hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky
– kompetence sociální a personální: modelování, skládání puzzlí, pexeso, stavba lesa – samostatně se rozhoduje o svých činnostech, výběr individuální nebo skupinové práce
– kompetence činnostní a občanská: dokáže rozpoznat a využít vlastní silné stránky, poznat své slabé stránky – co umí, využívá, co neumí, pomocí motivace učitelky se v této oblasti rozvíjí a zdokonaluje
Vzdělávací nabídka:
-pracovní a grafomotorické listy, tvoření obrázků z víček od PET lahví, poznávání
a pojmenování květin, stromů a keřů z obrázků, pokusy – sázení čočky, fazolí
(pozorování růstu), výroba „lesa“ ve třídě → znečištění učitelkou,
děti hledají – co do lesa nepatří, následné třídění odpadu podle barev kontejnerů,
co by se stalo, kdyby…apod. komunitní kruh – rozhovory dětí na téma
„jak se chováme ke stromům, k přírodě, jak můžeme přírodě pomáhat”,
cvičení s hudbou na téma les, relaxace – pohybové vyjádření „Jak roste strom”,
výroba skřítků lesa z přírodnin, smyslové hry v lese – Kimovy hry (paměť), poznávání
stromů podle hmatu, poznávání přírodnin podle hmatu, hra „Co se v lese změnilo”,
nácvik písní „ V lese je krásně, Koloušci a srnčata“ s doprovodem na hudební nástroje
vyrobených z odpadových materiálů (obaly od kindervajec naplněné rýží, skořápky
od oříšků – ťukání o sebe, plechovka naplněná korálky, šustění pytlíků apod.),
hlasové vyjádření zvířat a živočichů z lesa – zvukomalebné slabiky hůů, sss,
malování plakátů – jak se nám to líbí x takhle tedy ne, pohybové vyjádření
„Co potřebuje strom”, malování na kameny, malování přírody přírodou,
námětová hra „ Na myslivce”, prostorové stavby – stavba lesa se zvířátky,
otisk struktury přírodnin, třídění odpadu – rozdělení < = > ,
práce s odpadními materiály – výroba květin, šperků z PET lahví,
výroba dalekohledu z ruliček od toaletního papíru k pozorování lesa, výroba
„ Slunce přátelství“ z papírových sáčků od čajů, výroba váziček z PET lahví,
cvičení v přírodě – překážková dráha, chůze v nerovném terénu, chůze po šikmé ploše,
pozorování přírody na vycházkách, sběr odpadků v lese, napodobování zvířat
z lesa pohybem a zvukem – hádanky, pexeso o odpadech, hra Člověče nezlob se
(výroba vlastní hry, figurky z PET lahví), hra Zvukové pexeso – každá dvojice dětí
vydává zvuk nějakého zvířete, živočicha z lesa,
cvičení za pomoci PET lahví naplněných vodou, pohybová hra „Záchrana lesa“,
skládání obrázků z dílků – zvířata z lesa, prohlížení encyklopedií,
kresba stromu – skupinová práce, omalovánky, říkanky s pohybem – Ptáčci, Vítr,
Sluníčko, Medvídek v lese; práce s modelínou – les,
četba příběhu „Mravenčí pohádka o lese”, vlastní dramatizace pohádky.
Organizace aktivity: u stolečků – individuální práce
v herně, tělocvičně – společné
v koutcích, centrech – skupinové
Metody a postupy práce: kooperativní učení
prožitkové učení
spontánní sociální učení
objevování a experimentování
řízené činnosti
situační učení
hra dětí
činnosti dětí
akce školy
Vlastní aktivita: příprava materiálu – knihy, pomůcky, nakopírování obrázků
a pracovních listů, sběr odpadového materiálu
Zdroje: čerpání materiálu z činností a her projektu TUMŠ, z RVP MŠ