Jméno učitelky: Kamila Kocková
Zaměstnavatel: Mateřská škola Chomutov, Šafaříkova 4334, příspěvková organizace
Datum zpracování: 21. 10. 2011
Záměr:
Seznámení dětí praktickými činnostmi, s ročním obdobím podzim. Pozorování měnící se přírody, uvědomění si zákonitostí přírody. Seznámení s novými výtvarnými a pracovními technikami, využití fantazie, dbáme na čistotu práce. Učení se práce v týmu.
Integrovaný blok: Já a moji noví kamarádi
Integrovaný celek: Radostníčkovo podzimní čarování
Téma: Draci, dráčci, dráčata
Počet dětí: 20
Věk dětí: 4-6let
Struktura třídy: heterogenní
Délka aktivity: jeden den
Vzdělávací oblasti | Dílčí vzdělávací cíle | Vzdělávací nabídka | Očekávané výstupy |
Dítě a jeho tělo |
Rozvoj psychické i fyzické zdatnosti | Manipulační činnosti a jednoduché úkony s pomůckami | Zvládnout pohybové dovednosti, prostorovou orientaci, zacházet s předměty |
Dítě a jeho psychika |
Rozvoj řečových schopností | Samostatný slovní projev, přednes | Improvizovat, vyjádřit svou představivost a fantazii |
Dítě a ten druhý |
Rozvoj kooperativních dovedností | Kooperativní činnosti ve skupinách | Spolupracovat s ostatními |
Dítě a společnost |
Spolupodílet se na aktivitách třídy | Praktické pokusy, zkoumání | Dodržovat pravidla her |
Dítě a svět |
Vytváření povědomí o sounáležitosti s živou i neživou přírodou | Sledování rozmanitosti přírody, práce s přírodninami | Všímat si změn v nejbližším okolí |
Klíčové kompetence
K učení: Soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá přitom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
K řešení problémů: Využívá svou fantazii, představivost, tvůrčí schopnosti
Komunikativní: Samostatně vyjadřuje své myšlenky
Sociální a personální: Umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit ho
Činnostní a občanské: Je otevřeno k aktuálnímu dění.
Organizace aktivity: Školní třída, školní zahrada, vycházka do přírodního prostředí
Metody a postupy práce: námětová hra, komunikativní a diskusní kruh, pohybové hry, situační učení, kooperativní učení.
Pomůcky: obrázky podzimní přírody, krepový papír, barevný papír, barevné listy, podzimní plody, přírodniny, pastelky, vodové barvy, čtvrtky, štětce, lepidla, dřevěné laťky, pracovní listy.
Realizace aktivity: Motivace v diskusním kruhu drakem vyrobeným učitelkou. Seznámení s ročním obdobím podzim. Každý si vybere z obrázků jeden, na kterém je podzim. Při předchozím pobytu venku si děti nasbíraly „podzim“- barevné listy, kaštany, žaludy, bukvice, oříšky, šišky, lesní plody.
Z těchto plodů si na podložkách udělají výstavu, popisují, co je na výstavě a proč. Ve třídě si děti dokreslí obličeje draků do připravených pracovních listů viz. příloha – veselý, smutný, udivený, naštvaný atd. S těmito draky hrají námětovou hru Na hodné a zlé draky. Vymýšlí si text, proč má právě jeho drak úsměv, nebo je zamračený, překvapený, naštvaný atd. Děti znají báseň Drak (příloha). Rozdělí se na chlapce a dívky, přednášejí báseň jako dialog. V prostoru herny staví draky z přírodnin a z víček od PET lahví. U stolečků vyrábí draky z papíru – na základ si udělají otisky listů, dlaní, molitanové houbičky, zapouštění barvy do vlhkého podkladu. Obličej draka udělají z přírodnin, z barevného papíru, víček od PET lahví. Ocas pro draka udělaly děti jako domácí úkol společně s rodiči z materiálu dle jejich uvážení. Poté následuje pohybová hra Na draka – viz. příloha. Následuje zpěv písně Draku, vyleť výše -viz. příloha. Nakonec v komunitním kruhu každé dítě ukáže (předvede) svého draka, vymyslí mu jméno. Dechové cvičení – foukání do mikrotenového sáčku – létající draci. Bezpečnost. Společné hodnocení.
Evaluace: Děti se naučily novou pohybovou hru, vyzkoušely si některé nové výtvarné techniky. Učily se spolupracovat v týmu, získaly poznatky o přírodě a jejích darech. Každé dítě mělo možnost seberealizace.
Příloha č. 1
Příloha č. 2
Draku, ty jsi vážně drak?
„hudry, hudry je to tak“
A máš zuby dračí?
„mám dva a to mi stačí“
A co těmi zuby jíš?
„princezen mám plnou skrýš“
Ach ty lháři, každý to ví,
že jsi jenom papírový.
Příloha č. 3
Jedno dítě – drak (stojí v rohu)
Ostatní děti volají:„fí, fí draku, vyleť z toho mraku“
Dítě (drak) vyletí – koho se dotkne, ten se zapojí jako dračí ocas.
Děti říkají říkanku:
Abraka, dabraka nasedáme na draka
Fiju, fijou, děti už se vezou.
Drak posbírá všechny děti po třídě.
Příloha č. 4
Draku, draku, vyleť výše
ještě výš,
neboj se, že mezi mraky zabloudíš,
až uvidíš vlaštovičky,
varuje, že už podzim
listí zlatem maluje.