Jméno učitelky : Ivana Stýblová
Zaměstnavatel : Mateřská škola MOST
- Záměr : získávat znalosti o podzimu a přírodě, podpořit rozvoj tvořivosti a poznání při práci s přírodninami
- Název integrovaného bloku ze ŠVP: podzimní radosti – ježek v lese
- Název integrovaného bloku z TVP : Kam se ježek v zimě schová
- Název vlastní aktivity: Ježkův den
- Doporučené období k realizaci: podzim
- Počet dětí 20
- Věk dětí : 4-5 let
- Struktura třídy: heterogenní
- Přepokládaná délka aktivit: 1 den (výrobky průběžně celý týden)
- 10. Vzdělávací oblasti
Dítě a jeho tělo
Dílčí vzdělávací cíle – rozvoj pohybových schopností, zdokonalování v oblasti jemné i hrubé motoriky
Vzdělávací nabídka – manipulační činnosti – práce s přírodním materiálem, jednoduchá práce s nástroji, pohybové činnosti – napodobování pohybu zvířátek, zdolávání překážek
KOV – provádět jednoduché úkoly s výtvarnými nástroji a materiály, tvořivě využívat přírodní materiál
Dítě a jeho psychika
Dílčí vzdělávací cíle – rozvoj řečových schopností, rozvoj tvořivosti, rozvoj přirozené zvídavosti a zájmu
Vzdělávací nabídka – společné povídání, diskuse, rozhovory nad knihami, obrázky -> hledáme zvířátka (ježka), hry podporující tvořivost a fantazii
KOV – znát většinu slov a výrazů běžně používaných, mít přiměřeně bohatoun slovní zásobu
Dítě a ten druhý
Dílčí vzdělávací cíle – podporovat dětská přátelství
Vzdělávací nabídka – aktivně spolupracovat s ostatními dětmi při hrách a při práci, vážit si práce svých kamarádů
KOV – aktivně komunikovat s druhými dětmi, dokázat obhajovat svoje potřeby a zájmy
Dítě a společnost
Dílčí vzdělávací cíle – kultivovat estetické vnímání, cítění a prožívání motivovanépozimní přírodou a jejími plody
Vzdělávací nabídka – výtvarná tvořivost – třída plná ježků
KOV – zobrazovat reálné objekty různými výtvarnými prostředky
Dítě a svět
Dílčí vzdělávací cíle – osvojovat si poznatky o světě a životě, o přírodě
Vzdělávací nabídka – Výroba ježků, stavba jejich domečků, prohlížení ježků na obrázcích, v knihách
KOV – mít poznatky z nejrůznějších oblastí života a poznání v rozsahu toho, co kolem sebe vidí, co mu bylo zprostředkováno či vysvětleno
- Organizace a aktivity – třída, školní zahrada, činnosti při pohybu venku
- Metody a postup práce – pohybové aktivity, diskuse s dětmi, společné výtvarné a pracovní činnosti, pozorování práce učitelky, vlastní práce dětí
- Pomůcky – obrázky, knihy, čtvrtky, barevné papíry, nůžky lepidla, polystyren, víčka, krabičky od vajíček, rýže těstoviny, špejle, modelovací hmota, přírodniny
- 14. Realizace
- Ranní hry a činnosti – prohlížení knih, obrázků, hra „Na zvířátka“, výstavka obrázků ježků, konstruktivní stavebnice, modelování, hra s čepičkami zvířátek
- Výstava – výstava ježků na obrázcích (magnetická tabule), básně, říkanky a písničky o ježcích, výstava hotových výrobků ve vytvořené zahrádce, nástěnka výtvarných prací
- C. Postup při práci
- komunikativní kruh – rozhovory
- říkanky a básně o ježkovi
- jak a kde žije ježek
- seznámení s materiálem pro práci
- bezpečnost při práci s materiálem
- vysvětlení postupu vlastní práce
- individuální rozhovory a práce dětí u stolečků
- postupně vystřídat všechny děti
- Závěr – Výstava výrobků a zhodnocení práce dětí – pochvala všem dětem. Na výstavu pozveme děti i z ostatních tříd
- Evaluace – Děti se naučily vnímat živou i neživou přírodu, naučily se společně tvořit, radovat se ze společných zážitků, zopakovaly si poznatky o podzimu, naučily se bezpečně zacházet s různými nástroji.
- Klíčové slovo – podzim – ježkův den
- Fotografie prací:
– zátky z pet lahví – ježek z žaludů
– zasypaný čočkou – z geometrických tvarů