Praktický příklad z praxe učitelky MŠ
Jméno učitelky: Naďa Kučerová
Zaměstnavatel: MŠ Most
Základní charakteristika aktivity: Zimní sporty – využití odpad. materiálu
Název integrovaného bloku ze ŠVP: Planetka pod peřinkou
Název tematického celku: Zimní radovánky
Věková skupina, struktura třídy: 4 – 6 let, heterogenní
Počet dětí: 20 – 25
Předpokládaná délka aktivity: 2 týdny
Vzdělávací cíle v úrovni obecné – Hlavní záměr:
– rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky
Vzdělávací cíl v úrovni oblastní:
DÍTĚ A JEHO TĚLO
– rozvoj pohybových dovedností v oblasti jemné a hrubé motoriky
– osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
DÍTĚ A SVĚT
– seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
Dílčí výstupy v úrovni oblastní:
DÍTĚ A JEHO TĚLO
– ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku
– zvládat jednoduché pracovní úkony
– zacházet s pomůckami, drobnými nástroji
DÍTĚ A SVĚT
– mít povědomí o širším společenském, přírodním, kulturním prostředí
– mít elementární povědomí o existenci různých národů a různých zemích
– pomáhat pečovat o okolní životní prostředí (dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodným způsobem s odpady)
Vzdělávací nabídka:
– diskuze, vyprávění, rozhovor
– pohybové hry a aktivity
– manipulace s pomůckami a jednoduchými nástroji
– využití encyklopedií, obrazového materiálu, sledování ukázek sportů v televizi
– příprava společné „slavnosti“ – olympiáda
– výtvarné aktivity
Pomůcky:
– PET láhev, nůžky, alobal, rulička od pap. utěrek, karton, zbytky bar. papírů, raznice, tempery, plechovky, starý papír, pěnové výplně z krabic, lepidlo, tav. pistole, staré prostěradlo
Organizace aktivity
– rozhovory na téma zimní sporty, jaké znáš, co se k nim používá (jaké sport. vybavení…)
– olympiáda – co to je, kde vznikla, její symboly (vlajka – kruhy, hymna, oheň, pochodeň)
– využití encyklopedií, obrazového materiálu
Příprava na olympiádu – výroba sport. náčiní
– olym. pochodeň – obalení ruličky alobalem, stříhání pet láhve, zdobení, vytrhávání bar. papíru, kompletace tavnou pistolí
– olym.vlajka – malování kruhů temperou na staré prostěradlo
– státní vlajka ČR – tupování houbičkou, muchláž zbytků bar.papíru, lepení
– brusle – obkreslení, stříhání, malování, zdobení, využití alobalu, provlečení tkaničky – nácvik vázání kličky
– lyže – malování temperou na karton, stříhání, připevnění gumy
– sáňkařská dráha – stříhání pěnové výplně do tvaru rampouchů, lepení
– házení sněhových koulí na cíl – muchláží vyrobené koule, natření starých plechovek, zdobení
– hokej – výroba hokejových puků z krabičky od sýrů – polepení černým papírem (tapetou)
Využití v dalších oblastech:
1. Dítě a jeho tělo
vzd. cíl: rozvoj fyzické zdatnosti
oček. výstupy: zvládnout zákl. pohyb. dovednosti a prostorovou orientaci
aktivita: kolekt. hra hokej, cvičení, slalom, štafeta, pochod
2. Dítě a jeho psychika
vzd. cíl: získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
oček. výstupy: respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla
aktivita: překážková dráha, vysvětlení pravidel sportu – fair play
3. Dítě a ten druhý
vzd. cíl: rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností
oček. výstupy: umět se dohodnout, spolupracovat, dodržovat herní pravidla
aktivita: společná výroba vlajky, brusle, lyže, pohyb.hry – koulovaná
4. Dítě a společnost
vzd. cíl: vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů k sportu, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat
oček. výstupy: zachycovat skutečnosti ze svého okolí
aktivita: rozhovory, diskuse, výtvarné vyjádření- zachycení zážitků
5. Dítě a svět
vzd. cíl: seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
oček. výstupy: mít povědomí o vlastenectví – češství
aktivita: malování státní vlajky, nácvik české státní hymny, jsme fanoušci, fandíme našim sportovcům